Nézzünk egy-két olyan okot, amelyek hozzájárulhatnak az orsó meghibásodásához: kezdhetjük máris azzal, hogy gyártási hiba vagy mondhatjuk úgy is, hogy tervezési hiba, vagy ott van az, hogy milyen az anyag minősége, amelyből készítették az orsót, a helytelen javítási beavatkozások, a megfelelő karbantartás hiánya (olajozás, zsírozás) a helytelen horgászat, a mechanikai sokk elszenvedése a helytelen szállítás és tárolás miatt stb.
Amint láthatják Önök is, rengeteg az olyan ok, ami tönkre teheti orsónkat, de ennek ellenére a következőkben mi csak az orsó használatakor fellépő meghibásodásokra térünk ki, mert ahhoz, hogy egy új orsó beszerzésekor észre tudjunk venni egy esetleges gyártási hibát, némi rutin kell. Általában a magasabb árfekvés garanciát nyújthat, e ez nem mindig mérv-adó. Ha szétnézünk egy kicsit a horgászpiacon, találhatunk rengeteg olyan orsót, amelyek egy-egy híresebb márka lekoppintott változatai, de ezek úgy is működnek, hogy…  Jobb róla nem is beszélni.

Nézzük, mit tudunk tenni abban az esetben, ha már egy aránylag drágább orsó birtokába jutottunk és szeretnénk vele minél több ideig horgászni. Léteznek olyan horgászok, akik a helytelen horgászat miatt, sorozatban teszik tönkre a legmárkásabb orsókat is, de léteznek olyan horgászok is, akik kezében évek múlva is újnak tűnnek és tökéletesen működnek.

Először is, az újonnan beszerzett orsónknak kell keressünk egy megfelelő párt, egy megfelelő bot személyében. Nyilván való, hogy egy pontyos bottal nem mehetünk pisztrángra horgászni! Be kell szereznünk magunknak legalább 3-4 különböző horgászbotot, 3-4 hozzávaló orsóval, amelyekkel a későbbiekben a kiszemelt halhoz méltóan és megfelelően tudunk majd horgászni.

 ZSINÓR FELCSÉVÉLÉSE

A gyártó minden orsódobra feltünteti, hogy milyen vastagságú és milyen hosszúságú zsinórt lehet rá feltekerni. Ezt jó, ha a horgászok be is tartják. Ajánlatos, ha a vastagabb zsinórt a fémdobra tekerjük, a vékonyabb zsinórt pedig a pótdobra, amely általában grafitból készül. Bebizonyított tény, hogy a dob összeroppanhat egy esetleges intenzívebb és helytelen tekerés alatt, mivel minden egyes fordulat által felvitt zsinór mennyiséggel arányosan növekszik a dobra mért nyomás is. Nagyon figyeljünk arra, hogy mennyi zsinórt tekerünk fel, mert az sem jó, ha túl sok, meg az sem jó, ha túl kevés van belőle a dobon. Ha túl sok van, tönkre teheti az orsót, ha meg túl kevés van, az kihat a dobás távolságra is.

SZÁLLÍTÁS ÉS TÁROLÁS

Nagyon sok horgász nem fordít kellő figyelmet felszerelése szakszerű szállítására. Pedig nagyon fontos szempont. Egy eldeformálódott felkapókar vagy tekerőkar miatt, már nem úgy működik egy szerelék, ahogy annak működnie kellene.  Maga a horgászat közben fellépő fontos problémák közül két dolgot szeretnék kiemelni: egyik a fék beállítás, másik a zsinór-tekerés.

FÉKBEÁLLÍTÁS

A fék az orsó egész rendszerére kihat. Horgászat közben jobb, ha az orsónk fékét gyengébbre, vagy ha úgy tetszik, lágyabbra állítjuk, mint keményebbre vagy szorosabbra.

BOTTARTÓK

Használjunk mindig bottartó állványokat, mert ezek segítségével meg tudjuk gátolni, hogy orsónk és nem csak az orsónk, hanem a botunk is, ne a sárban vagy a homokban heverésszen. Mint tudjuk minden mechanikának a homok a legnagyobb ellensége.

 

Forrás: www.horgaszkalandok.hu (január)

VISSZACSÉVÉLÉS

A visszacsévélés veszi igénybe a legjobban az orsót, és emiatt kopik a szerkezet is. Ezért nagyon figyeljünk oda, hogyan tekerjük vissza szerelékünket. Ne csak orsóból dolgozzunk, használjuk a botunkat is! Ahogy szoktuk mondani, „pumpáljunk” a botunkkal, ami azt jelenti, hogy a visszacsévélés folyamata alatt időnként emeljük meg botunkat a fejünk fölé (ezzel a művelettel egy bizonyos zsinór meny-nyiséget húzunk ki) majd csak a bot vízszintre helyezése közben tekerjünk. Ezt a műveletet folyamatosan tegyük, amíg a végszerelék ki nem ér a partra.

KARBANTARTÁS, OLAJOZÁS

Az orsó karbantartását és olajozását a használati idő gyakoriságától függően tegyük. Ha ezt nem tesszük, akkor legalább egyszer egy évben muszáj, mert az elfáradt olaj nem tudja ellátni feladatát, és ettől kopik a mechanika. Ezt a műveletet ajánlatos egy szakemberre bízni, méghozzá egy olyan szakemberre, aki jártas a finommechanika tudományában. Ha mi tesszük és nem értünk hozzá, akkor fenn áll a veszélye annak, hogy az orsó szétszedésekor vagy összerakásakor, a nem hozzáértő kezek miatt, károsul a szerkezet, amit aztán később nehezen lehet helyrehozni.  A többi orsó mechanikájához hasonlítva a peremfutó orsó szerkezete sokkal komplikáltabb és sokkal finomabb szerkezet. Ezért bánjunk velük megfelelően, vigyázzunk a szállítására, a karbantartására, tárolására. Ha így teszünk, orsónk mindezt meg fogja hálálni nekünk hosszú éveken át.